Järelevalve füüsikaliste ohutegurite üle 2021. aastal
Lähtudes oma pädevusvaldkonnast, Terviseamet:
- kooskõlastab/hindab KSH/KMH dokumente (keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse alusel);
- hindab ja avaldab arvamusi planeeringute vastavuse kohta tervisekaitsenõuetele (planeerimisseaduse alusel);
- väljastab sagedusloa tingimuste ja raadiosaateseadme paigaldamise tingimuste kooskõlastusi (elektroonilise side seaduse ja rahvatervise seaduse alusel);
- korraldab riiklikku järelevalvet füüsikaliste tegurite (v.a ioniseeriv kiirgus) üle;
- hindab nii sise- kui väliskeskkonnast tuleneda võivaid terviseriske, nõustab osapooli nimetatud teemadel ning annab soovitusi rakendada leevendusmeetmeid.
Füüsikaliste ohutegurite hulka kuuluvad müra, vibratsioon, elektromagnetkiirgus, mikrokliima ning valgustus.
Terviseametis toimub füüsikaliste tegurite järelevalve ja terviseohutuse hindamine kodanike pöördumiste alusel.
2021. aastal esitati Terviseametile füüsikaliste ohutegurite kohta 384 pöördumist (2020 – 375 pöördumist). Neist umbes pooled (47%) olid seotud häiriva müraga. Kõikidest pöördumistest (kaebused ja infopäringud) olid 61,5% (236 pöördumist) TA vastutusalas. Järelevalve menetlust alustati 72 korral. Mürakaebuste menetlemisel tehti 24 müramõõtmist häiriva olukorra tõestamiseks (Terviseameti Terviseohutuslabor - 21 mõõtmist, teised akrediteeritud laborid - 3 mõõtmist).
Joonis 1. Pöördumised füüsikaliste tegurite osas 2021. aastal
Välisõhu kaudu leviva müraga seotud pöördumised jagunesid omakorda (vt joonis 2)
- Tehnoseadmete müra – 29,2% (2020 – 27,4%)
- Tööstusmüra – 26,5% (2020 – 39,3 %)
- Liiklusmüra – 14,6% (2020 – 10%)
- Muud allikad – 20% (2020 – 12%)
- Ehitusmüra – 5,9% (2020 – 7%)
- Meelelahutus- ja spordiürituste müra – 3,8%(2020 – 4%)
Joonis 2. Pöördumised välismüra kohta 2021. aastal
Välismüra
2021. aastal oli välismüraga seotud pöördumistest kõige suurema osakaaluga tehnoseadmete müra (29,2 %) ning võrreldes eelneva aastaga on kaebuste osakaal samal tasemel. Need on soojuspumpade, ventilatsiooni-, jahutus- ja teiste hoonete tehnoseadmete müra.
Teisel kohal on tööstusmüra (26,5%), kaebuste osakaal võrreldes eelneva aastaga vähenes (2021. a – 39,3%). Kaebusi esitatakse jätkuvalt tegevuste peale, mis toimuvad tööstusettevõtete välisterritooriumil ja erinevate mehhanismide peale: metallitööstus, puidutööstus, viljakuivatid.
Muud müra kaebused moodustavad 20 %, kuhu kuuluvad kaebused välismüra peale, millele ei ole kehtestud norme, näiteks lindude ja loomade peletite müra, lehepuhurite müra, muruniidukite müra.
Võrreldes eelneva aastaga on liiklusmüra kaebuste osakaal tõusnud 14, 6% (2021.a – 10%), mis viitab liiklusmüra intensiivistusele.
Ehitusmüra kaebuste osakaal on pisut madalam – 5,9% (2020.a – 7%), samas juhime jätkuvalt tähelepanu, et ehitustegevusega seotud müra ekvivalentsed piirtasemed on normeeritud vaid õhtusel ja öisel ajal (ajavahemikul 21.00-7.00). Päevasel ajal (7.00-21.00) ehitustöödest tulenevale mürale normtasemeid kehtestatud ei ole.
Üldjuhul öisel ajal ehitustegevust ei toimu. Seega ehitustegevusest tulenevate häiringutega soovitab Terviseamet pöörduda kohaliku omavalitsuse poole.
Meelelahutus- ja spordimüra kaebuste osakaal on 4% ning võrreldes eelneva aastaga on kaebuste osakaal samal tasemel. Motospordi mürahäiringute allikateks on peamiselt kardirajad ja motokrossirajad.
Joonis 3. Pöördumised seoses välismüraga 2014-2021
Vaadeldava perioodi jooksul on välismüraga seotud kodanike pöördumised 2014-2017. aastal kahekordistunud ning perioodil 2018-2021 on pöördumiste arv veelgi kasvanud ning on stabiilselt kõrgel tasemel. Kõige rohkem kaevatakse tööstus- ja tehnoseadmete müra peale. Muu müra alla antud juhul kuulub ehitusmüra, meelelahutus- ja spordiürituste müra, jne.
Sisemüra
Füüsikaliste teguritega seotud pöördumistest on sisemüra kaebuste osakaal 12% (2021 – 9%).
Nendest pöördumistest üks osa on tehnoseadmete müra, kus kaevatakse hoonesiseste tehnoseadmete müra peale (katlad, pumbad, soojussõlmed) ja olmemüra, kus kaevatakse naabrite käitumise peale (öörahu rikkumine, vali muusika, jalgadega trampimine, lapse mängimine, esemete põhjustatud löögid, perekonnatüli, vali televiisori heli, klaverimäng).
Olmemürale ei ole norme kehtestatud, seega TA ei saa nende kaebuste lahendamisel aidata, sest olmemüra ei ole mõõdetav.
Kui on probleeme majasisese tehnoseadmega, soovitame korteriühistul pöörduda tehnilise spetsialisti või eksperdi poole. Tavaliselt ehituslikud ja tehnilised mürasummutavad meetmed aitavad müraprobleemi lahendada.
Mitteioniseeriva kiirguse osas pöördumiste osakaal võrreldes eelmise aastaga oli väiksem - 6,8 % (2021.a – 14%). Kõige aktuaalsem teema 2021. aastal oli jätkuvalt 5G mobiilside tehnoloogia.
Sisekliima osas oli pöördumiste arv võrreldes eelmise aastaga väiksem - 9,64% (2021.a – 18%). Pöördutakse hallituse, ebameeldivate lõhnade, niiskuse, õhu temperatuuri küsimustes.
Füüsikaliste tegurite pöördumistega tegelevad Terviseametis Keskkonnatervise osakond (KTO) ja regionaalosakonnad: Põhja-, Lõuna-, Lääne-, ja Ida.
|
Välis- |
Sise- |
|
Mitte- |
Sise- |
|
Muud pöördumised |
|
KTO |
26 |
28 |
4 |
26 |
28 |
3 |
43 |
158 |
Põhja RO |
79 |
7 |
1 |
|
1 |
|
7 |
95 |
Lõuna RO |
22 |
2 |
1 |
|
|
|
21 |
46 |
Lääne RO |
26 |
4 |
|
|
4 |
|
7 |
41 |
Ida RO |
29 |
6 |
|
|
4 |
|
5 |
44 |
Kokku |
182 |
47 |
6 |
26 |
37 |
3 |
83 |
384 |
Tabel 1. 2020. aastal Terviseametile laekunud füüsikaliste ohuteguritega seotud pöördumiste jaotus osakondade vahel
Nagu nähtub ülaltoodust tabelist Lõuna, Lääne ja Ida regionaalosakondades on pöördumiste arv suhteliselt võrdsel tasemel, Põhja regionaalosakonnas oli pöördumiste arv 2 korda suurem.
Raadiosageduste kasutamise tingimuste kooskõlastamine
2021. aastal esitati Terviseametile kokku 83 taotlust raadiosageduste kasutamise tingimuste kooskõlastamiseks. Taotluste alusel koostati 83 raadiosageduste kasutamise tingimuste (RSKT) tervisekaitsealast uuringut, mille raames väljastati 2566 RSKT kooskõlastust.
Planeeringud, keskkonnamõju (strateegilise) hindamise dokumendid, projektid ja terviseohutuse hinnangud
2021. aastal esitati Terviseametile hindamiseks ja kooskõlastamiseks 369 taotlust, mis olid seotud strateegiliste dokumentidega, planeeringute ja keskkonnamõju (strateegilise) hindamisega: sh 15 strateegilist dokumenti (strateegia, arengukava, tegevuskava, riiklik programm), 31 suuremahulist planeeringut, 173 detailplaneeringut, 7 piiriülest keskkonnamõju hinnangut, 141 keskkonnamõju hinnangut (KMH või KSH),
Joonis 3. Terviseametis läbivaadatud strateegiliste dokumentide, planeeringute, KMH (KSH) osakaal
|
Strateegiline |
Suure- |
Detail- |
Piiriülene |
KSH, |
Projekt |
Ehitise |
Tervise- |
Kokku |
KTO |
15 |
|
|
7 |
|
|
|
|
22 |
Põhja RO |
|
2 |
119 |
|
58 |
141 |
56 |
110 |
486 |
Lõuna RO |
|
4 |
4 |
|
24 |
34 |
|
48 |
114 |
Lääne RO |
|
17 |
30 |
|
30 |
32 |
|
16 |
125 |
Ida RO |
|
8 |
20 |
|
29 |
30 |
6 |
32 |
125 |
Kokku |
15 |
31 |
173 |
7 |
141 |
237 |
62 |
206 |
872 |
Tabel 2. 2021. aasta jooksul esitatud taotlusi KTO ja regionaalosakondade (RO) kaupa
Peale ülaltoodud planeeringute, keskkonnamõju hinnangute ja strateegiliste dokumentide esitatakse Terviseameti regionaalosakondadele ka ehitusprojekte (eelprojektid) Ehitisregistri kaudu ehitusloa menetluse raames. Kooskõlastamiseks või hindamiseks esitati 2021. aastal 237 projekti.
43 projekti (18%) läbivaatamisest loobuti, kuna nende hindamine ei olnud Terviseameti pädevuses rahvatervise seaduse mõistes.
Projekt |
Põhja |
Lõuna |
Lääne |
Ida |
Kokku |
Koolieelne |
60 |
9 |
4 |
4 |
77 |
Kool |
29 |
10 |
9 |
13 |
61 |
Täiskasvanute |
3 |
11 |
4 |
2 |
20 |
Laste hoolekande- |
|
|
|
1 |
1 |
Eri hoolekande- |
4 |
1 |
2 |
|
7 |
Ujula |
1 |
1 |
2 |
|
4 |
Joogivesi |
|
|
1 |
|
1 |
Majutus- |
5 |
|
2 |
4 |
11 |
Ilu- ja isikuteenuse |
1 |
|
|
|
1 |
Tervishoiu |
4 |
|
|
1 |
5 |
Muud |
34 |
2 |
8 |
5 |
49 |
Kokku |
141 |
34 |
32 |
30 |
237 |
Tabel 3. 2021. aastal esitatud taotlusi ehitusloa menetluse raames projektidele terviseohutuse hinnangu andmiseks
Terviseamet on väljastanud 233 terviseohutuse hinnangut.
Terviseametile on esitatud 62 taotlust osalemiseks ehitise kasutusele võtmisel. Kuna alates 2020. aasta märtsist Terviseamet enam ei osale ehitise kasutusloa menetluses (v.a ühisveevärgi puurkaevud), loobuti 59-st taotlusest.
Ehitusseadustiku § 127 lg 2 alusel ühisveevärgi puurkaevu kasutusloa taotlus kooskõlastatakse Terviseametiga.
Tervisekaitse nõuetele vastavust kontrollitakse (lasteasutusele, koolile, hoolekandeasutusele, lapsehoiuteenust pakkuvale ettevõttele ning ilu- ja isikuteenust pakkuvale ettevõttele) terviseohutuse hinnangu väljastamisel.
Füüsikaliste ohutegurite järelevalve aastatel 2006-2020