Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Sa oled siin

Infomaterjal alternatiivsetest seadmetest

Vahel ilmub meedias artikleid, mis reklaamivad erinevaid alternatiivmeditsiini seadmeid või pakutakse neid kuskil müügiks. Tavaliselt on loetletud rida haigusi, mida tooted ravivad. Tihti jääb kõlama ka väide, et arsti konsultatsiooni, ravimeid või isegi operatsiooni ei ole vaja, sest pakutav seade  teeb inimese väga suure tõenäosusega terveks. Näiteks võiks nimetada aparaate, mis lubatavad mõjutada kogu organismi diagnoosides või ravides haigusi kiirgustega, helidega või pannes organid võnkuma.

Meditsiiniseadmete osakond on tegelenud nende toodete uurimisega ja sageli pole tootjad suutnud tõestada, et seade toimib nii nagu avaldatud materjalid lubavad. Mõned üksikud neist mõjuvad lokaalselt soojendavalt ja mõne haiguse korral on  toime ajutiselt valu leevendav. Mõne toote korral ei ilmne tegelikkuses üldse toimet ja kui inimese enesetunne paranebki, võib olla  tegemist iseparaneva haiguse või platseeboefektiga, mitte seadme toimega. Kuid tõendite puudumisel ei saa kindlasti välistada ka tõestamata toimemehhanismidega toodete kahjulikku toimet tervisele.

Kuni tootjad pole suutnud reklaamtekstides väidetud toimeid teaduslikult ja Euroopa Liidu nõuetele vastavalt tõendada, on Terviseamet seisukohal, et tegemist on eksitava reklaamiga või ei ole tegu meditsiiniseadmetega. Kui tarbija ostab endale toote, mida on reklaamitud liiga imelisena ja väga paljusid haiguseid ravivana, siis võib juhtuda, et seadme ravivõime on kaheldav või liialdatud.

Tarbijatel palume sellise aparaadiga kokku puutudes olla tähelepanelikud. Kahtlust peaks äratama iga ebareaalselt kõlav väide. Järgnevalt lisame mõned punktid, mille ilmnedes peaks kahtlustama, et on tegemist nn. "imeaparaadiga":

  • Lubatakse kiiret ja kerget paranemist;
  • Seadet reklaamitakse kui efektiivset vahendit laiale hulgale vaevustele, puudub konkreetne näidustus;
  • Kui lubatakse, et enam pole vaja ravimeid tarvitada, käia arsti juures jne;
  • Kui reklaamis kasutatakse sõnu nagu "imepärane", "ainulaadne", "salajane" või "iidne";
  • Kui toode on saadaval ainult ühest kohast, sageli kellegi koduselt aadressilt või postitellimuse teel;
  • Kui reklaamija kasutab dokumenteerimata juhtumeid, mis kõlavad liiga hästi, et olla tõesed;
  • Kui lubatakse ravi efektiivsust 90% või rohkem;
  • Kui lubatakse suurt diagnoosimise täpsust, üle 90%;
  • Kui lubatakse täielikku ohutust või kõrvaltoimete puudumist.

Kahtluste korral võite konsulteerida enne seadme ostmist oma arstiga või võtta ühendust meditsiinisedmete osakonnaga.