Põhitõed toidusoovitustes

Þ    Toituge mitmekülgselt

Organismi kogu toitainete vajaduse tagab vaid mitmekülgne ja tasakaalustatud toit.

Toiduvalik peab haarama puu- ja köögivilju, täisteratooteid, taist liha, kana, kala ja piimatooteid. Eelistama peab naturaalseid toiduaineid, võimaluse piires vältima lisaaineid ja toidulisandeid

Þ    Sööge toitu õiges koguses, et hoida optimaalset kehakaalu

Ülekaal on riskifaktor paljudele haigustele nagu südamehaigused, kõrgvererõhktõbi ja suhkrutõbi. Kehaline aktiivsus on terve keha säilitamiseks oluline.

Þ    Sööge rohkem puu- ja köögivilja; piima ja piimatooteid; rukkileiba ja teraviljatooteid; kala ja linnuliha

Enamus köögivilju sisaldavad väga vähe toiduenergiat. Vähemalt pool puu- ja köögiviljade kogusest on soovitav süüa värskelt. Kuumtöötlemata puu- ja köögiviljades säilivad paremini nii vitamiinid kui ka mineraalained.

Piimatooted on parimaks kaltsiumi ja täisväärtusliku valgu allikaks toidus. Piimatoodetest eelistage kõige lihtsamaid ja maitsestamata tooteid nagu piim, pett, jogurt ja kohupiim. Jogurt, keefir ja atsidofiilpiim omavad seedekulglale soodsat toimet. Hapukoore asemel saab salatites ja küpsetistes kasutada maitsestamata jogurtit. Väike tükk juustu sobib toidukorra lõpetamiseks ja on kasulik hammastele.

Teraviljatoidud moodustagu peamise osa päevasest toidust. Mitmekesistage hommikusööki mitmeviljaputrude, erinevate helveste ja müsliga. Leivatoodetest valige täisteraleiba ja sepikut ning eelistage vähema soolasisaldusega leiba. Täisteraviljatooted sisaldavad piisavalt kiudaineid ja soodustavad seedimist, neis on palju kasulikke mineraalaineid ja vitamiine. Kõrgema sordi jahust valmistatud toodetel eeltoodud kasulikud omadused puuduvad.

Vähendage liha tarbimist maksimaalselt kolmele korrale nädalas, kuna see sisaldab palju küllastunud rasvhappeid. Maksatoitu on soovitav tarbida vähemalt 2-3 korda kuus. Eelistage kala või linnuliha, mis on kergemini omastatav. Linnuliha on soovitav süüa ilma nahata. Kala on soovitav süüa 2-3 korda nädalas.

Þ    Valige väherasvaseid toiduaineid

Üle poole päevasest rasvakogusest saadakse nn. varjatud rasvana, seda leidub palju vorstis, juustus, munas, salatikastmetes ning kondiitritoodetes. Saadava rasva kogus väheneb märgatavalt, kui kasutatakse väherasvaseid tooteid.

Toiduvalmistamisel eraldage lihast rasvane osa ning toitlustusasutustes eelistage keedukartuleid või riisi friikartulile. Väherasvane toit sisaldab vähem ka küllastunud rasva ja kolesterooli ning seega väheneb risk haigestuda südameveresoonkonna haigustesse ja vähki.

Þ    Eelistage tervislikke toiduvalmistamise viise

Eelistage toiduvalmistamisviise, mis ei nõua rasva lisamist. Toiduvalmistamiseks eelistage rasvainetest taimeõli ja võitaimeõlisegusid. Vähendage toiduainete tarbimist, mis sisaldavad töötlemisel tekkinud trans-rasvhappeid: näiteks enamus margariine. Praadimise asemel valmistage toit keetes või hautades. Mikrolaineahjus ei soovitata soojendada laste, eriti imikute toitu.

Igapäevases toiduvalmistamises eelistage vähendatud naatriumi sisaldusega, jodeeritud, või teiste mineraallisanditega soola. Toidu maitsestamiseks kasutage rohkem maitsetaimi, erinevaid vürtse ja soolata maitseainesegusid.

Þ    Piirake maiustuste ja karastusjookide tarbimist

Siirupile ja joogikontsentraatidele eelistage joogi valmistamist naturaalsest mahlast. Vähendage suhkru kogust magustoidu ja küpsiste retseptides, selle asemel kasutage magustamiseks värskeid või kuivatatuid puuvilju ja marju. Küpsistele võib maitsestamiseks lisada väikese koguse vaniljet, kaneeli või muskaati.

Terve täiskasvanu ei vaja kunstlikke magusaineid ja nendega valmistatud jooke või maiustusi.

„Toidusoovitused”, Eesti Toitumisteaduse Selts, 2001. a

 
Viimati uuendatud:  teisipäev, 24 november 2009 09:57